Yosemite

28 mei 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Na de camper weer reis-klaar te hebben gemaakt, vertrokken we richting Yosemite. We hadden in het KOA campground boek opgezocht dat er een camping vlakbij Yosemite zat. Omdat we nu al 2 dagen zonder elektriciteit en water hadden gezeten en omdat de volgende campground in Yosemite ook zo zou zijn, vonden we het wel een fijn idee om tussendoor nog 1 nachtje full hook-up te hebben. Het duurde best even voor we weer bereik hadden. Eerst moest er nog een aardig stuk kronkelweg door de bergen afgelegd worden. Toen we aankwamen bij een dorpje konden we tanken en gelijk even bellen naar de KOA. Deze gaf helaas aan al helemaal vol te zitten. Er moest dus gezocht worden naar een alternatief. In het KOA boekje stond ook nog een ander campground, daarvoor moesten we alleen wel weer een klein stukje terug rijden. Toch maar gebeld en ze gaven aan nog wel 1 plekje te hebben, maar dat het wel heel krap zou worden om er een 30ft camper in te krijgen. De boodschap: jullie mogen het proberen, maar we denken dat het een hele uitdaging wordt. Onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’ reden we er toch heen. Eenmaal daar aangekomen vertelden ze bij de receptie dat ze wat hadden geschoven met de plekken en dat we daarom toch een grotere plek hadden gekregen. Heel aardig! Hier paste de camper prima. Het was erg lekker weer hier, dus het leek ons wel handig om de berg was die we inmiddels hadden verzameld eens uit te pluizen en een gedeelte hiervan te wassen. Jeroen en Geoff waren inmiddels even boodschappen gaan doen. Na het wassen was het tijd om lekker even te ontspannen in het zonnetje met een boekje. De jongens kwamen terug met grote pizza’s die we bakten in ons eigen oventje in de camper. Weer zo’n lekkere gezonde maaltijd! Na nog wat spelletjes was het bedtijd, opladen voor de volgende dag.

De volgende dag reisden we verder, op naar Yosemite. Omdat Jeroen niet helemaal topfit was, hebben Tinka en ik ook weer eens een stukje gereden. Dat ging eigenlijk heel goed en het was nog leuk ook! We kwamen aan bij Dimond O Campground, na eerst een heel lang stuk dwars door de bergen te hebben gereden. Deze camping was weer helemaal midden in de natuur. Onze plek was dicht bij het toilet (een gat in de grond met dan nog net wel een wc pot er bovenop) en pal naast de rivier. Ontzettend mooi, maar daardoor ook ontzettend veel muggen. Zelfs gewapend met een elektrische vliegenmepper wisten ze ons nog helemaal lek te prikken, waardoor Tinka en ik allebei een mooi aandenken midden op ons voorhoofd hadden. Leuk voor de foto’s de komende dagen..

De wekker was weer op tijd gezet, want er stond aardig wat op ons wensenlijstje om te bezichtigen. Eerst maar even stoppen bij het Yosemite NP welkomstbord, om ook daar weer een foto te maken. Daarna gingen we door naar Yosemite Village. Het was behoorlijk druk in het park, dus we moesten even zoeken naar een plekje voor de camper, maar uiteindelijk vonden we die. Vanaf de parkeerplek was het een niet al te lang stuk lopen naar de Lower Yosemite Fall, waar we een prachtig uitzicht hadden op de waterval. Wat een ontzettend mooi park ook weer. Overal om je heen groen, maar ook op heel veel plekken zie je watervallen om je heen. Het is wel de beste periode om in dit park te vertoeven, want in de zomer staan deze watervallen allemaal helemaal droog.
Na genoten te hebben van dit uitzicht liepen we naar de shuttlebus toe. Deze bracht ons naar Happy Isles en vanaf daar begon de Vernal Fall Mist Trail. Een paar kilometer lange wandeling naar de voet van weer een andere waterval. Deze waterval was nog indrukwekkender dan de vorige en eenmaal daar aangekomen werd je aardig nat van het neerkletterende water. Met wat een geweld komt dat water naar beneden zetten zeg! Vanaf de voet van de waterval kon je de wandeling nog verder vervolgen, naar bovenaan de waterval. Dit stuk hebben we ook meegepakt nu we er toch waren. Langzaam maar zeker werd de wandeling steeds natter en natter. We zagen mensen helemaal doorweekt terug naar beneden lopen. En ook steeds meer mensen deden poncho’s aan. Dat hadden ze er niet bij verteld. Toen we bijna helemaal bovenaan stonden, vonden we het welletjes. We hadden een heel mooi uitzicht op de waterval en we waren nat genoeg geworden. Na deze flinke klim vonden we het wel mooi geweest voor vandaag en liepen we terug naar de shuttlebus. Eenmaal daar aangekomen merkten we dat er een steeds langere file ontstond op de weg. Er waren wegwerkzaamheden, de weg werd opnieuw geasfalteerd, en het leek men een goed idee om dat midden op de dag te doen en het hele verkeer hiervoor stil te leggen. Het duurde daardoor heeeeeel lang voor er een bus kwam en dus ook voor we weer terug waren bij de camper. Toen waren we er wel een beetje klaar mee. Na nog een stuk door de bergen te hebben gereden met de camper, kwamen we weer aan op de campground. Gelukkig hadden we nog een makkelijke opwarmmaaltijd in de vriezer liggen, dus dat kwam op dit moment mooi uit. Tijdens het eten kwam onze buurman langs met, jawel, een slang! Een mooi rood/wit exemplaar die hij in zijn handen vast hield. Trots vertelde hij dat hij de slang had gevonden beneden bij de rivier. Vlak bij ons dus eigenlijk. De man had er verstand van, hij kweekte thuis ook slangen en wist te vertellen dat dit exemplaar niet giftig was. Goedgelovig als we zijn wilden we de slang dan wel even vasthouden! Alleen Tinka bleef liever op een veilige afstand, heel verstandig. De slang deed ons niks en we hebben er leuke foto’s aan overgehouden.
’s Avonds hebben we weer lekker bij het vuur gezeten. Althans, voor even, daarna werden de muggen Tinka en mij teveel en zochten we onze toevlucht in de camper.