San Francisco

31 mei 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag vertrokken we verder naar San Francisco. Na ongeveer 4 uur rijden kwamen we aan op de áller gezelligste camping tot nu toe: Marin RV Park. Het was een soort parkeerplaats waar alle campers dicht op elkaar in rijtjes stonden. Gelukkig wisten we dit al en hadden we ons er op ingesteld. We hadden hier toch voor gekozen, omdat de hotels in San Francisco echt gigantisch duur zijn. Om deze ongezelligheid te ontvluchten, vertrokken we direct naar de stad. Bij de receptie van de campground hadden ze ons verteld dat er 2 opties zijn om in de stad te komen: of met de bus die vlakbij stopte, of met de ferry. Dat laatste klonk wel heel leuk, dus liepen we een stukje naar de boot toe. De kaartjes waren niet goedkoop, maar we hadden het er voor over. Toen we de boot opliepen zag het buitendek er wel heel uitnodigend uit, zo in het zonnetje. Het was alleen wel een beetje nat daar.. Het eerste gedeelte was het heerlijk hier buiten, maar toen we wat harder gingen (hij ging écht heel hard) werden we zo’n beetje van de stoeltjes geblazen. Daardoor kwam het dus dat het zo nat was op de boot.. Na een minuut of 40 goed uitgewaaid te zijn en af en toe even naar binnen gevlucht te zijn, kwamen we aan in de haven. We wilden graag naar pier 39 en Fisherman’s Wharf, dus daar liepen we rustig naartoe. Pier 39 bleek een heel gezellig stuk te zijn met allemaal restaurantjes, barretjes en optredens. Hier hebben we een tijdje rond gelopen en toen wilden we toch ook graag de zeeleeuwen zien die hier vlakbij zouden moeten zitten. Nadat we helemaal naar achteren door waren gelopen leek het een grote teleurstelling: ze zaten er vandaag niet. Tot we opeens allemaal geluiden hoorden een stukje verderop. Dat klonk als zeeleeuwen! En ja hoor, daar waren ze, allemaal op elkaar gestapeld op een paar vlonders. Gekke beesten. Heel leuk om zo te zien.
Toen we ons los konden trekken van de zeeleeuwen zochten we naar een leuk restaurantje om te eten. Omdat er al veel tentjes vol zaten, kwamen we uiteindelijk terecht bij Wipeout. Hier hebben Jeroen, Tinka en ik heerlijke gefrituurde visjes gegeten en Geoff voor de verandering maar weer eens een burger. Na het eten keken we of het vanaf daar ook mogelijk was om met een Uber terug te gaan. Dit bleek het geval en binnen 3 minuten stond er een chauffeur klaar voor ons. Echt een goede uitvinding, Uber! Ook handig voor de volgende dag.
Na nog een drankje en een spelletje in de camper doken we onze bedjes weer in. Moe maar voldaan van een leuke dag.

Vandaag gingen we naar Alcatraz. We wisten niet zeker wat in de ochtend de beste optie was om naar de stad te komen: met de ferry of met een Uber. We besloten te gaan voor de Uber, maar wel vroeg van tevoren weg te gaan om voldoende speling te hebben. Uiteindelijk bleek de spits reuze mee te vallen en waren we ruim een uur te vroeg. Na een ontbijtje en even rustig zitten mochten we de boot op. Deze bracht ons in een klein kwartiertje naar het eiland toe. Wat een gek idee dat hier allemaal gevangenen hebben gezeten. We kozen ervoor om een audiotour te doen. Dit was erg indrukwekkend. Daarna hebben we nog een tijdje over het eiland rondgelopen. Na een paar uur keerden we terug naar de boot en gingen we terug naar het vaste land. Wat een ervaring weer!
Omdat we al vroeg naar Alcatraz waren geweest hadden we nu nog de hele dag voor ons. Een ritje met de cable car stond ook nog op ons wensenlijstje, dus we liepen naar de beginhalte toe. Het was hier heel erg druk en de karretjes werden niet zo snel gevuld. Waarschijnlijk mogen er maar een paar karretjes tegelijkertijd rijden. Na een tijd wachten mochten we eindelijk instappen. Wel gek hoor, als je bovenaan die heuvel staat en dan opeens heel hard vrij stijl naar beneden rijdt. Dat gaat best hard! Eigenlijk wilden we halverwege ergens uitstappen en dan weer terug omhoog lopen. We waren inmiddels al zo ver en de heuvel was zo stijl, dat we toch helemaal naar beneden reden om vervolgens daar weer op de cable car terug omhoog te stappen. Zo hebben we optimaal van de cable car kunnen genieten! We hadden er aardig dorst van gekregen en toen we weer terug bij de ‘boulevard’ waren gingen we lekker op een terrasje zitten. Tinka en ik genoten van een heerlijke cocktail, Jeroen en Geoff namen een bierplankje met een aantal biertjes. Het was niet super warm, maar in het zonnetje was het heerlijk! Na hier een tijdje te hebben gezeten liepen we nog even terug naar de zeeleeuwen, ze blijven leuk. Daarna een ander restaurantje opgezocht. Dit keer werd het Swiss Louis, waar we heerlijk hebben gegeten met uitzicht over de haven. Terug namen we weer de Uber, dat was goed bevallen. Dat was alweer het laatste dagje in San Francisco. Echt een hele leuke stad!